Stoere moeder

24 december 2011 - Tuk Tuk, Indonesië

Ik heb echt een hele stoere moeder. Niet alleen gaat ze op reis naar een ver land als vele anderen van haar leeftijd gaan denken aan pensioen, hun slechte rug/knieën, uit huis gaande kinderen en wat rust, ook loopt ze vrolijk met ons mee als we een dag lang door een stad sjouwen of door een dichtbegroeide jungle struinen. En dat gaat allemaal behoorlijk vlot en met een enorme glimlach op haar gezicht.

Nadat we een paar dagen in Singapore zijn geweest, hebben we nu eindelijk de boot naar Indonesië gepakt. Na een heel eind reizen met verschillende boten en bussen, waarbij we het gegil en gedoe van Indonesische verkopers moesten weerstaan, kwamen we aan bij het stadje Medan. Hier is de vader van Erna geweest en ze had foto’s gezien, maar het werd een enorme teleurstelling. Veel verkeer en drukte, golfplaten winkels, stank, troep, een typisch arme Aziatische stad. Dus wij zijn snel gevlucht naar het idyllische dorpje Bukit Lawang, dat bekend staat om zijn regenwoud met orang-oetans. Het is fantastisch en Erna valt van de ene verbazing in de andere. We slapen in een kamer van riet, hebben een hangmat en apen in de tuin, op het dak, overal. “Ach kijk, een aapje! Kijk nou wat schattig! Zie hem daar nou zitten!” Ja mama, er zitten hier een hele hoop apen.

De echte uitdaging was een heuse jungle-tocht, met twee Indonesische gidsen. Dit was echt fantastisch, wilde orang-oetans met kleintjes, makaken, Thomas Leaf aapjes, leguanen, vlinders, lianen, superhoge bomen en hele glibberige en steile paden. Ik hield af en toe mijn hart vast, maar Erna wandelde vrolijk achter de groep aan, klom bijna net zo lenig als wij over wortels en ging voorzichtig over de steile helling naar beneden. “Wat is het warm hè”, was het enige commentaar op een pittige klim. De Indonesische gidsen zijn helemaal weg van haar. Ze wordt continu aangesproken als ‘mum’, ze helpen haar een handje bij een glibberig stuk, ze vragen uitgebreid naar haar man en kinderen en krijgt ‘s ochtends vroeg als eerste thee aangeboden.

Als we de volgende dag bij een waterval gaan zwemmen, zit ze het langste onder de waterstraal met de grootste grijns en kan niet stoppen met vertellen hoe geweldig ze het allemaal wel niet vindt. Wanneer we met een raft gemaakt van autobanden de rivier naar beneden volgen, hoor ik achter me continu gelach. Een ander Nederlands meisje geeft als commentaar: “Tja, je vergeet af en toe dat je ouders eigenlijk nog best veel kunnen.”

Kortom, op stap met Erna is echt feest.

Voor iedereen: Vrolijk kerstfeest en maak er een prachtig uitdagend sprankelend nieuwjaar van!

For the non-Dutchies:

Everybody merry christmas and a happy new year!
I have a really cool mum. Other people of her age think about their retirement or their bad health, but she travels to far countries to visit her daughter and enjoys walking in cities and climbing in jungles with a huge smile on her face. After a few days in Singapore we took a boat to Sumatra, an island famous for its nature. We arrived in Medan, a place where my granddad has been around 1950 when he was in the army. On the pictures he made the city was beautiful, but now it was just a smelly big poor Asian city with loads of traffic and annoying touts. So we immediately took a bus to an idyllic village called Bukit Lawang. It is quite touristic, because from here you can make jungle trekkings. Those tours are not very easy, you walk on slippery paths, climb steep hills and try to find your way through the vegetation. But its defenitely worth the effort: we’ve seen three orang-utans with kids, makakas and thomas leaf monkeys, lizards, birds, a wild peacock and lots of butterflys. And Erna walks with apparent easiness, smiles the whole time and enjoys everything she sees. The Indonesian guides adore her. They call her ‘mum’, give her a hand if the path is very slippery and bring her tea. If we go down the river ons self-made rafts made from tubes, I only hear her laughing. Someone of the group said: “Yes, sometimes you forget that your parents still can do a lot.” So, travelling with Erna is fun!

1. Tineke Jansma-Teekens:
    24 december 2011
    lieve schatten, jullie ook hele fijne feestdagen en een fantastisch 2012 gewenst.

Het worden in ieder geval voor jullie dagen om nooit te vergeten!!

dikke kus
  2. Klazien:
    24 december 2011
    Hoi Helga en Erna, ik begrijp het al: jullie hebben het fantastisch! En ja Helga, je hebt een heel leuke moeder. Sportief van je om dat te melden; meestal zien dochters (ook zonen) niet, dat hun ouders ook sportieve, genietende, hard werkende en...vul maar in mensen zijn. Voor jullie heel fijne feestdagen en een spetterend 2012 gewenst. Geniet elke dag van jullie reis. Liefs Klazien.
  3. Joyce:
    26 december 2011
    Hoi Helga
    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt:D.
    Ook jij nog fijne feestdagen en natuurlijk nog een fijne vakantie met je moeder!!
    xx Joyce
  4. Marjolijn (MSV):
    26 december 2011
    Ik vond het al bewonderenswaardig op schiphol. Leuk om te horen dat Erna geniet ! Volgende keer ga ik vast en zeker mee, nou misschien. Ik verheug me in ieder geval over alle verhalen van jullie avonturen. Een hartelijke kerstgroet van de huismuisjes :)
  5. Madelinde:
    27 december 2011
    Helg! Dit is echt een heeele toffe blog!
    Vooral Erna die zo enthousiast is, ik had het eigenlijk ook niet anders verwacht. Neem je alsjeblieeeeft een aapje voor me mee als huisdier? :D :D een kleine baby koetsjie koetsjie apie :D
    veel plezier nog en happy 2012 alvast!
    xxxx
  6. Gabrielle:
    28 december 2011
    Hallo soeri!
    Ik vraag me plotseling af wat ik doe op een ijsbaan en me moeder op een pracht hoelahoela eiland, it's not fair! Maar dat terzijde! Ik ben trots op me hoelahoela mama die als een oude berg geit al die debiele ideeen overwint haha.
    Nog een leuk verhaal van deze kant van de wereld 2e kerstdag is geweest en raad eens: juistem Gab en Arjen liggen als 2 dweilen op de bank. Ik ben al weer beterder maar heb een dieet van beschuit en appelsap en Arjen krijgt dat niet eens door z'n keel.
    But don't worry dat heeft toch geen zin aan de andere kant vd wereldwant zuster gabs heeft hier nog een beetje de zeilen in de goede richting staan!
    Lieve hoelas
    Heel veel plezier nog wij gaan de 2e kerstdag snel verteren en dan komt alles weer goed!
    Dikke kus
    Van je soer
  7. Marjolijn van der Jagt:
    31 december 2011
    haai niggie!! hoop dat jullie een leuk oud-en-nieuw vieren. ipv oliebollen is er in indonesie genoeg frituur om dat eventuele gemis te compenseren. en ipv vuurwerk is een tropische sterrenhemel een niet verkeerd alternatief (tenzij het bakken stortregent..maar dan ook geen sterren te zien) in ned is alles in de ban van de top 2000; doen jullie daar via internet ook aan of prefereer je de gamalan..
    Verder knal je hier af en toe al weg en zijn er hier en daar al de nodige vuurwerkbommen onderschept waar de explosieve opruimingsdienst aan te pas moet komen. Dus gewoon een ned. eind van 't jaar "feest".
    voor volgend jaar wens ik je een goed, veilig en leuk vervolg van je reis. Ik lees het wel.
    ook oma zendt je harteleijke groeten en goede wensen voor volgend jaar. (Iedereen blijft hier goed op de hoogte. Jullie zijn een regelmatig terugkerend onderwerp van gesprek)
    groeten van oma en marjolijn
  8. Marjolijn van der Jagt:
    1 januari 2012
    *************HAPPY NEW YEAR***************
    marjolijn en oma
  9. Inge van't Klooster:
    2 januari 2012
    Hoi verre nicht! Ik wil je vanuit het verre friesland een gelukkig nieuwjaar wensen, dat al het beste van 2011 het minste van 2012 zal worden! Jullie zullen daar wel veel vuurwerk gezien hebben, volgens mij komt het van die kant naar ons landje toe. Je zult wel geen oliebol gegeten hebben, maar als je terug bent in Nederland, en misschien wel in Friesland langs komt, zal ik ze speciaal voor jou maken!
    Veel liefs, ontdekkingsreiziger!
    Inge en famielje
  10. Marjolijn (MSV):
    3 januari 2012
    Ik hoorde van Erna dat het batikken heel leuk was!