Zon, Zee, Bergen, Trappen

5 november 2011 - Wuhan, China

En dan is de vakantie weer begonnen! Na een fantastisch Halloween-feestje (zie blog en foto's Alies) hebben we Shanghai en al onze bekenden achter ons gelaten en zijn we met een badkuip - ehhh, hoogst zeewaardige boot naar Chinese maatstaven - naar het ydillische eiland Putuoshan gegaan. Dit is ook voor Chinezen een toeristische spot, dus hogere prijzen, meer groepen met vlaggetjes, petjes en microfoons en alles keurig netjes bijgehouden. Je betaalt dan ook een toegangsprijs om het eiland op te komen, maar als je de wegen ziet en de muziek uit de verborgen muziekstenen hoort (denk aan de paddestoelen van de Efteling) begrijp je waarom. Het eiland heeft mooie bergen, ontzettend veel tempels, supergroene natuur, enorme vlinders, slangen en prachtige stranden. De Chinezen zijn er heilig van overtuigd dat je in november niet meer kunt zwemmen, dus werd Alies met behulp van het omroepsysteem het water uitgeroepen. Wij begrepen alleen niet waarom, het water is warmer dan de Noordzee, de golven zijn niet sterk maar prima om in te spelen en er is weinig stroming.

De volgende stop was Huangshan, de Mountains of Mist. Ken je die typisch Chinese tekeningen met hele steile rotsige bergen? Dat zijn de bergen die we hebben beklommen de afgelopen dagen. Ook dit is weer een toeristische spot, ook weer een hoge toegangsprijs en als je de paden ziet snap je het weer. Alles is keurig onderhouden, om de honderd meter kom je een mannetje tegen die de bladeren van het pad staat te vegen, paden worden opnieuw aangelegd, langs de trappen zijn leuningen gemaakt, er zijn poeltjes met regenwater en overal bankjes. Samen met drie Franse jongens zijn we langs watervallen geklommen (Alies moest en zou daar zwemmen), in totaal 4 uur lang met trappen omhoog, waarna je op de toppen komt. Daar zijn allerlei uitzichtpunten, smalle paadjes en supersteile trappen, en als je mazzel hebt fantastisch uitzicht. Want het het niet voor niets de Mountains of Mist.

Vandaag zijn we na een bijzondere zonsopgang op 1860 m hoogte naar beneden gegaan. Omdat het zo mooi weer is en er een aardig beekje langs het pad liep hebben we nog even heerlijk gezwommen. Het water is koud maar zo lang er zon is valt het prima uit te houden. Nu gaan we naar de Yangzi rivier, waar we twee dagen met een bootje overheen gaan. We hebben het zwaar!

1. Tineke Jansma-Teekens:
    6 november 2011
    Meiden, wat hebben jullie het toch slecht. Goed om te horen dat jullie genieten, blijf dat doen!! Het is echt heel leuk om af en toe met jullie mee te leven. Maakt hongerig om het ook eens te gaan zien, maar er staan nog zoveel andere dingen op het lijstje. Blijf vooral jullie blocs vullen, ik blijf graag meelezen.

kus tineke
  2. Merel:
    6 november 2011
    agg wat hebben ze het zwaar! duurde wel even deze nieuwe blog! Werd bijna ongerust mutsefluts! (nu weet ik ook wel dat ik me om jou niet zo snel zorgen hoef te maken maar toch..) Op naar het water waarbij jullie de toeristische trekpleisters achter jullie laten (gaf me een beetje het idee van het Gardameer en zuid Noorwegen) in elk land heb je wel van die plekjes ;)
  3. Merel:
    6 november 2011
    Hee helga. Die fotos met dat getoupeerde haar doen mij denken aan een bepaalde workshop op een school met liedjes van hair en ik was gerold in van dat beschermingsbubeltjesplastic :D:D:D
  4. Ans en marcel:
    Hoi Helga,
    Leuk om op een zondagmiddag te lezen wat jullie tot nu toe allemaal hebben meegemaakt. Hele verschillende dingen. Ook de foto's zijn leuk om te bekijken.
    Ga nog genieten van alle leuke dingen!!!

Groeten Marcel en Ans
  5. Paulien:
    6 november 2011
    Hoi Helga, wat leuk om jouw web te lezen, wat een totaal andere wereld verkeer je in! En dat je er ook stage loopt... boeiend! Veel plezier !
  6. Helga:
    9 november 2011
    Dank voor alle leuke reacties! Heel erg leuk om te zien dat jullie mijn krabbels lezen. Ik zal zorgen dat er nog wat meer foto's op komen. Liefs!